Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
x
Υπεύθυνη Μαθήματος: Αγγελική Μπρισνόβαλη
Κωδικός Μαθήματος: 3500
Διδακτικές Μονάδες: 2
Μονάδες ECTS: 2
Είδος: Υποχρεωτικό (Υ)
Εξάμηνο: 02 (Εαρινό)
Ώρες: 2 ώρες εργαστήριο

Αναπτύσσεται σε θεωρητικό και το πρακτικό επίπεδο και αφορά στην συνεχή εξάσκηση του Σχεδίου για το Σχεδιασμό. Στοχεύει στην εμπέδωση των βασικών κανόνων του Ελεύθερου Σχεδίου (Στούντιο 1Β - Χειμερινό εξάμηνο) μέσω πολλαπλών ασκήσεων και της εμβάθυνσης του «πως βλέπουμε» και «πως αντιδρούμε σε αυτό που βλέπουμε, με το σχέδιο». Οι χαράξεις και ο ρυθμός ορίζουν τη δομή, το τοπικό χρώμα, το τόνος και οι συσχετισμοί αντικειμένου και χώρου είναι οι βάσεις πάνω στις οποίες με την εξάσκηση, επιτυγχάνεται η ικανότητα στη δημιουργία πολύπλοκων και αναλυτικών σχεδίων με τη χρήση αναλογικών και ψηφιακών μέσων. Γίνεται εισαγωγή στη χρήση ψηφιακών μέσων στο σχέδιο όπως το animation που αφορούν την κίνηση του σχεδίου στο χρόνο (4η διάσταση). Το ζητούμενο είναι η σύνθεση των μεθόδων και των μέσων αναπαράστασης μέσα σε συνεργατικές ομάδες, για τη δημιουργία πληθώρας σχεδίων-ιδεασμού και την ανάπτυξη τους σε μοντέλα 3 διαστάσεων καθώς και ολοκληρωμένων σχεδίων παρουσίασης οργανωμένων πρωτοτύπων. Για το σκοπό αυτό γίνεται εντατική ανάλυση στα επιμέρους στοιχεία πολλών διαφορετικών σχεδιασμένων και βιομηχανικά παραγμένων αντικειμένων μικρής και μεγάλης κλίμακας. Δημιουργείται μία ηλεκτρονική αποτύπωση όλης της πρακτικής και των εργασιών αυτών για την απαιτούμενη τελική παρουσίαση και αξιολόγηση στο εργαστήριο. Η δια ζώσης εβδομαδιαία παρακολούθηση του Εργαστηρίου είναι υποχρεωτική.

  • Σκίτσα αυτοκινήτων Sedan από παρατήρηση – Σχέδια από φωτογραφικά πρότυπα αυτοκινήτων και φορτηγών
  • Σχέδια Εσωτερικών Χώρων – δωμάτιο με έπιπλα, αίθουσες διδασκαλίας, διάφορα έπιπλα από παρατήρηση
  • Σχέδια ανδρικών & γυναικείων ρολογιών χειρός, αντιγραφή από φωτογραφικά πρότυπα
  • Σχέδιο πολλαπλών κτιρίων & υπαίθριων χώρων με χρήση προοπτικής 2 ο σημείων φυγής (2 ΣΦ)
  • Σχέδιο κτιρίων, εσωτερικών και προαύλιων χώρων – με προοπτική 1ος σημείου φυγής (1 ΣΦ)
  • Σχέδιο μοτοσικλέτας από παρατήρηση Vespa/street bike- κινητήρας, τροχοί, γωνία θέασης 45ο
  • Σχέδιο ποδηλάτου από παρατήρηση & μηχανικές λεπτομέρειες από πολλαπλές πλάγιες όψεις
  • Σχέδιο ανθρώπινου χεριού από παρατήρηση σε διάφορες θέσεις που αφορούν το εύρος κίνησης και τις χειρολαβές όπως λαβές χειροκίνητων συσκευών και αντικειμένων.
  • Σχέδιο παρατήρησης από συνθέσεις γεωμετρικών στερεών, γραμμική προοπτική, πολλαπλά σύνθετα γεωμετρικά στερεά.
  • Σχέδιο από αντικείμενα καθημερινής χρήσης σε διαφορετικές κλίμακες όπως κούπες, κινητά - tabletop design objects με τη χρήση χρώματος.
  • Η Θεωρία Εφαρμογής Κανόνων Γραμμικής Προοπτικής 1, 2 & 3 Σημείων Φυγής -εφαρμογή γραμμικής προοπτικής, με τη χρήση υπολογιστικών προγραμμάτων
  • Δημιουργία animation από πολλαπλά σχέδια – ανάλυση κινούμενης εικόνας (stop motion)

Το μάθημα βασίζεται στον συνεχή εμπλουτισμό και στην ανάπτυξη του επιπέδου δύο βασικών γνώσεων, τη θεωρία για τη σχεδίαση ιδεών (ιδεασμό) και την καλλιέργεια μέσω πρακτικής των δεξιοτήτων του αναλογικού σχεδίου και του σχεδίου με υπολογιστή. Στόχος είναι η εμπέδωση βασικών κανόνων και η πρακτική του Ελεύθερου Σχεδίου για τον Ιδεασμό. Έχοντας κατακτήσει τα βασικά τεχνικά ζητήματα του σχεδίου από παρατήρηση (Στούντιο 1Β- Ελεύθερο Σχέδιο), όπως είναι οι αναλογίες, η προοπτική, ο τόνος, η μορφή και η σύνθεση, και έχοντας εφαρμόσει αυτά στο σχέδιο από φυσικά πρωτότυπα και έχοντας οξύνει μέσα από την ανάλυση των οπτικών στοιχείων την ικανότητα να αντιλαμβάνονται, να εκτιμούν και να αποδίδουν αυτά τα οπτικά στοιχεία, οι εκπαιδευόμενοι/ες συνεχίζουν να βελτιώνουν και να αναπτύσσουν περαιτέρω τις δεξιότητες σχεδίασης με απώτερο στόχο τη χρήση του σχεδίου για επικοινωνία και έκφραση μέσα σε σχεδιαστικές ομάδες.

Σε αυτό το μάθημα οι εκπαιδευόμενοι/ες αποκτούν εξειδικευμένες γνώσεις, ευρύτερων κανόνων του αναλογικού σχεδίου για το σχεδιασμό, με τη χρήση διαφόρων μέσων και τεχνικών που σχετίζονται με τη δομή, το ρυθμό, το περίγραμμα, το χρώμα και τους συσχετισμούς των μορφών στη φύση και των μορφών κατασκευασμένων αντικείμενο και του περιβάλλοντος. Μέσα από την ανάλυση και την εφαρμογή θεωρητικών κανόνων και εννοιών στην καθημερινή πρακτική τους στο σχέδιο, μπορούν να εντοπίσουν και να χρησιμοποιήσουν οπτικά στοιχεία και συναισθηματικές αντιδράσεις από το περιβάλλον για την εννοιολογική επεξεργασία εικόνων ενταγμένων μέσα στη γλώσσα της σχεδίασης ώστε να είναι σε θέση να δημιουργήσουν τόσο ατομικά όσο και συνεργατικά σχέδια και συνθέσεις χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά και τεχνικές. Μπορούν να παράγουν αποτελέσματα τόσο σε δύο όσο και σε τρεις διαστάσεις, καθώς και σε έργα κινούμενης εικόνας, χρησιμοποιώντας παραδοσιακές και μικτές τεχνικές σχεδίασης, κολλάζ, κατασκευής μοντέλων και κινούμενων σχεδίων.

Οι εκπαιδευόμενοι/ες στο Στούντιο-2B συνεργάζονται σε ομάδες στην έρευνα πλαισίου για την ανάπτυξη σειράς σχεδίων ιδεασμού. Χρησιμοποιώντας κριτική, αναλυτική και διερευνητική σκέψη, επιτρέπουν σε αυτά τα σχέδια να μετασχηματίζονται μέσω των διαδικασιών σχεδιασμού-ιδεών ενώ είναι σε θέση να χειρίζονται και να προσαρμόζουν αυτά τα σχέδια ώστε να αφορούν τις δεδομένες προδιαγραφές σχεδίασης λαμβάνοντας συνεχώς αποφάσεις για την ανάπτυξή τους σε ένα ομαδικό περιβάλλον. Το μάθημα στοχεύει σε γενικές δεξιότητες στις τεχνικές απόδοσης σχεδίου με το χέρι και με τον υπολογιστή, τρισδιάστατων όγκων, δομών γεωμετρικών στερεών, αντικειμένων μικρής ή μεγάλης κλίμακας, αντικειμένων σε προοπτική, αρχιτεκτονικών συνθέσεων εσωτερικού ή εξωτερικού χώρου σε προοπτική, πολύπλοκων οργανικών μορφών, με ποικιλία γραμμικής ποιότητας, τόνου και χρώματος. Δίνεται έμφαση στο σχέδιο από παρατήρηση και ανάλυση με τη χρήση αντικειμένων-μοντέλων «σχεδιασμένων» και «βιομηχανικά παραγόμενων» καθώς και αντικειμένων από στη φύση από τα οποία οι εκπαιδευόμενοι/ες αντλούν έμπνευση και βασίζουν την πρακτική τους στο σχέδιο.

Με την ολοκλήρωση της φοίτησης στο μάθημα αυτό οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση να αναλύουν και να σχεδιάζουν/σκιτσάρουν με σχετική ταχύτητα και ακρίβεια πραγματικά ή φανταστικά τρισδιάστατα αντικείμενα και χώρους καθώς και να αναπαράγουν αυτές τις εικόνες χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά σχεδιαστικά μέσα και προγράμματα.

Στο τέλος του εξαμήνου, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα έχουν εξοικειωθεί με βασικές τεχνικές του Photoshop για το σχέδιο/ζωγραφική, και τη φωτογραφία και θα μπορούν να αξιοποιήσουν αυτό το υλικό σε εκφραστικά κινούμενα σχέδια. Απαιτείται έντυπη και ηλεκτρονική παρουσίαση όλων των εργασιών που παράγονται εντός ή εκτός τάξης με τη μορφή κατάθεσης ηλεκτρονικού αρχείου παρουσίασης των εργασιών για την τελική αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων.

-