
Το αντικείμενο του μαθήματος είναι η ειδίκευση των φοιτητών σε θέματα ερευνητικής μεθοδολογίας για την διερεύνηση της εμπειρίας του χρήστη (με έμφαση στην ευχρηστία και την προσβασιμότητα) και τον έλεγχο τεχνικών αλληλεπίδρασης σε προηγμένες διαδραστικές τεχνολογίες και εφαρμογές καθώς και στα φαινόμενα που προκύπτουν από την διαδικασία.
Βασικές ενότητες του μαθήματος είναι: γενικευμένη μεθοδολογία ελέγχου εμπειρίας χρήστη (ερευνητικά ερωτήματα, διαδικασία, δειγματοληψία, στατιστικοί έλεγχοι, αναφορά), θέματα ευχχρηστίας και εμπειρίας χρήστη σε προηγμένες διεπαφές (ενδεικτικά: με χειρονομίες, φορητές και φορέσιμες συσκευές, εκτεταμένη πραγματικότητα, κ.α.), θέματα ψηφιακής προσβασιμότητας και βοηθητικές τεχνολογίες.
Το εργαστήριο του μαθήματος και οι σκήσεις αφορούν τον έλεγχο ευχρηστίας και εμπειρίας χρήστη, τεχνικών αλληλεπίδρασης, κ.α., καθώς και κριτική μελέτη σύγχονης βιβλιογραφίας από συνέδρια και περιοδικά του πεδίου.
- Εισαγωγή στη φυσική αλληλεπίδραση ανθρώπου-Η/Υ και σε πρακτικά ζητήματα του μαθήματος.
- Κιναισθητική και εναέρια αλληλεπίδραση (kinaesthetic / mid-air interaction): ιστορική αναδρομή, βασικά σχεδιαστικά ζητήματα από την οπτική της αλληλεπίδρασης με τον χρήστη.
- Κιναισθητική και εναέρια αλληλεπίδραση (kinaesthetic / mid-air interaction): βασικές τεχνικές αλληλεπίδρασης ανθρώπου-Η/Υ, σημαντικές μέθοδοι σχεδιαστικής έρευνας.
- Κιναισθητική και εναέρια αλληλεπίδραση (kinaesthetic / mid-air interaction): παραδείγματα χρήσης σχεδιαστικών μεθόδων, αξιολόγησης, εφαρμογών.
- Αλληλεπίδραση με το βλέμμα (gaze interaction): ιστορική αναδρομή, βασικά σχεδιαστικά ζητήματα από την οπτική της αλληλεπίδρασης με τον χρήστη.
- Αλληλεπίδραση με το βλέμμα (gaze interaction): βασικές τεχνικές αλληλεπίδρασης ανθρώπου-Η/Υ, σημαντικές μέθοδοι σχεδιαστικής έρευνας.
- Αξιολόγηση εμπειρίας χρήστη με ανίχνευση βλέματος (eye tracking): τεχνολογία, μέθοδοι, διαδικασία και περιορισμοί.
- Πολυαπτική (multitouch) αλληλεπίδραση με μεγάλες οθόνες (wall-sized displays, tabletops): ιστορική αναδρομή, βασικά σχεδιαστικά ζητήματα από την οπτική της αλληλεπίδρασης με τον χρήστη.
- Πολυαπτική (multitouch) αλληλεπίδραση με μεγάλες οθόνες (wall-sized displays, tabletops): βασικές τεχνικές αλληλεπίδρασης ανθρώπου-Η/Υ, σημαντικές μέθοδοι σχεδιαστικής έρευνας.
- Φωνητική αλληλεπίδραση (voice-user interaction): ιστορική αναδρομή, βασικά σχεδιαστικά ζητήματα από την οπτική της αλληλεπίδρασης με τον χρήστη.
- Φωνητική αλληλεπίδραση (voice-user interaction): βασικές τεχνικές αλληλεπίδρασης ανθρώπου-Η/Υ, σημαντικές μέθοδοι σχεδιαστικής έρευνας.
- Διεπαφές εγκεφάλου-Η/Υ (brain-computer interfaces, BCI): ιστορική αναδρομή, βασικά σχεδιαστικά ζητήματα από την οπτική της αλληλεπίδρασης με τον χρήστη.
Μετά την παρακολούθηση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Απαριθμούν σημαντικό αριθμό στυλ φυσικής αλληλεπίδρασης ανθρώπου-Η/Υ.
- Για κάθε στυλ φυσικής αλληλεπίδρασης (κιναισθητική/εναέρια, φωνή, βλέμμα, πολυαπτική, εγκεφάλου-Η/Υ), να εξηγούν τα βασικά σχεδιαστικά ζητήματα από την οπτική της αλληλεπίδρασης με τον χρήστη.
- Για κάθε στυλ φυσικής αλληλεπίδρασης, να απαριθμεί τις πιο βασικές τεχνικές αλληλεπίδρασης ανθρώπου-Η/Υ.
- Για κάθε στυλ φυσικής αλληλεπίδρασης, να περιγράφει σημαντικές μεθόδους σχεδιαστικής έρευνας.
- Για την περίπτωση της εναέριας αλληλεπίδρασης (mid-air interaction), να σχεδιάσουν και να αναπτύσσουν τεχνολογικά πρωτότυπα (με 3-4 χειρονομίες χρήστη).
- Cohen, M. H. (2004). Voice user interface design. J. P. Giangola, & J. Balogh (Eds.). Addison-Wesley Professional.
- Kortum, P. (2008) HCI Beyond the GUI, Elsevier.
- Nielsen, J., & Pernice, K. (2010). Eyetracking web usability. New Riders.
- Shaffer, D. (2009) Designing Gestural Interfaces, ’Reilly.
- Wigdor, D., & Wixon, D. (2011). Brave NUI world: designing natural user interfaces for touch and gesture. Elsevier.
- Δεν υπάρχει ένα βιβλίο που να καλύπτει τα θέματα εξ’ ολοκλήρου. Γι αυτό το λόγο δίνονται σημειώσεις καθώς και επιστημονικά άρθρα και κάποια κεφάλαια βιβλίων προς μελέτη.
Συμπληρωματική βιβλιογραφία:
- Kaptelinin, V. & Bannon, L.J. (2012) Interaction Design Beyond the Product: Creating Technology-Enhanced Activity Spaces, Human–Computer Interaction, 27:3, 277-309.
- Ishii, H. & Ullmer, B. (1997) Tangible Bits - Towards Seamless Interfaces between people bits and atoms, CHI'97.
- Hinrichs & Karpendale (2011) Gestures in the Wild: Studying Multi-Touch Gesture Sequences on Interactive Tabletop Exhibits, CHI 2011.
- Markopoulos, P., and Rauterberg, G. W. M. (2000). LivingLab: A White Paper, 35, I. A. P. R.
- Jacob, R.J.K., and Karn, K.S., (2003) Eye tracking in human-computer interaction and usability research: Ready to deliver the promises (Section Commentary), in The Mind's Eye: Cognitive and Applied Aspects of Eye Movement Research, J. Hyona, Radach, R., and Deubel, H., Editor 2003, Elsevier Science. Amsterdam. p. 573--605.