Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
x
Υπεύθυνος Μαθήματος: Δαμιανός Γαβαλάς
Κωδικός Μαθήματος: 8056
Διδακτικές Μονάδες: 4
Μονάδες ECTS: 5
Είδος: Υποχρεωτικό Επιλογής Κατεύθυνσης 1 (ΥΕΚ1)
Κατεύθυνση: Σχεδίαση Διαδραστικών Συστημάτων
Εξάμηνο: 08 (Εαρινό)
Ώρες: 2 ώρες θεωρία και 2 ώρες εργαστήριο

Οι κινητές τεχνολογίες έχουν γνωρίσει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια χάρη στις εξελίξεις που έχουν συντελεστεί στο χώρο των ασύρματων και κινητών επικοινωνιών αλλά και στις κινητές συσκευές (έξυπνα τηλέφωνα, ταμπλέτες, κλπ). Oι κινητές συσκευές χρησιμοποιούνται ολοένα και συχνότερα για πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενσωματώνουν πλήθος αισθητήρων (π.χ., GPS δέκτη, ηλεκτρονική πυξίδα, επιταχυνσιόμετρο, κλπ), ενώ διαθέτουν εξελιγμένες υπολογιστικές, απεικονιστικές και επικοινωνιακές δυνατότητες. Το γεγονός αυτό διαμορφώνει πρόσφορο έδαφος για ανάπτυξη προηγμένων κινητών εφαρμογών που αξιοποιούν τις δυνατότητες των κινητών συσκευών και αναδεικνύει ένα αναδυόμενο πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας και εμπορικών προοπτικών. Το παρόν μάθημα επιχειρεί να αποτυπώσει την τεχνολογική στάθμη στο πεδίο των κινητών τεχνολογιών εστιάζοντας σε τεχνολογίες σχεδιασμού και υλοποίησης εφαρμογών για σύγχρονες κινητές συσκευές. Το μάθημα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που αφορούν σε κινητές εφαρμογές:

(α) Σχεδιαστικές αρχές και τεχνολογίες ανάπτυξης κινητών ιστοτόπων,
(β) Ανάπτυξη εγγενών εφαρμογών για κινητές συσκευές, χρησιμοποιώντας ως πλατφόρμα ανάπτυξης το λειτουργικό σύστημα Android,
(γ) Τεχνικές ανάπτυξης κινητών εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας στην πλατφόρμα Android.

Παράλληλα καλύπτεται σειρά ζητημάτων τρέχοντος ερευνητικού ενδιαφέροντος στο ευρύτερο πεδίο των κινητών τεχνολογιών, όπως διάχυτος υπολογισμός, ιδιωτικότητα στον κινητό και διάχυτο υπολογισμό, θέματα δικτύωσης (WLANs, adhoc networks), υπηρεσίες ιστού, κύκλος ανάπτυξης κινητών εφαρμογών, εμπειρία κινητής χρήσης, προσβασιμότητα κινητών εφαρμογών, πληθοπορισμός, διαδίκτυο των πραγμάτων, εφαρμογές κινητών τεχνολογιών στον τουρισμό, πολιτιστική κληρονομιά, παιχνίδια, υγεία, κλπ.

  • Το οικοσύστημα των κινητών εφαρμογών
  • Εισαγωγή στον κινητό ιστό (mobile web)
  • Εισαγωγή στο διάχυτο υπολογισμό
  • Θέματα ιδιωτικότητας στον κινητό και διάχυτο υπολογισμό
  • Ασύρματη πρόσβαση και ασύρματα τοπικά δίκτυα (WLANs)
  • Εισαγωγή σε ασύρματα αδόμητα (adhoc) δίκτυα
  • Εισαγωγή στην κινητή εμπειρία χρήστη (mobile user experience)
  • Σχεδιαστικά πρότυπα στις κινητές εφαρμογές (mobile design patterns)
  • Κύκλος ανάπτυξης (κινητών) εφαρμογών: Επαναληπτικός σχεδιασμός
  • GPS & Sensor-based εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας
  • Ανάπτυξη ιστοόπων ειδικά για κινητές συσκευές (mobile-specific websites)
  • Ανάπτυξη προσαρμοστικών ιστοτόπων (responsive web design)
  • Ανάπτυξη εγγενών κινητών εφαρμογών στην πλατφόρμα Android

Οι φοιτητές που ολοκληρώνουν επιτυχώς το μάθημα θα πρέπει αν είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν το οικοσύστημα των κινητών τεχνολογιών
  • Ορίζουν τις έννοιες του κινητού και διάχυτου υπολογισμού.
  • Περιγράφουν παραδείγματα υπηρεσιών με επίγνωση πλαισίου
  • Κατανοούν τις σχεδιαστικές απαιτήσεις και προκλήσεις στον κινητό ιστό.
  • Κατανοούν τις αρχές λειτουργίας των ασύρματων τοπικών δικτύων (WLANs) και ασύρματων αδόμητων δικτύων (wireless adhoc networks)
  • Αντιλαμβάνονται τις παραμέτρους που επηρεάζουν την κινητή εμπειρία χρήστη 
  • Κατανοούν τις φάσεις που λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο του επαναληπτικού σχεδιασμού (κινητών) εφαρμογών
  • Υλοποιούν απλές κινητές εφαρμογές ιστού με χρήση HTML, CSS και Javascript
  • Υλοποιούν απλές εγγενείς κινητές εφαρμογές στην πλατφόρμα Android.

Συγγράμματα:

  • Δαμιανός Γαβαλάς, Βλάσης Κασαπάκης και Θωμάς Χατζηδημήτρης, "Κινητές Τεχνολογίες ", Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, ISBN: 978-960-578-007-4
  • Paul Deitel, Harvey Deitel, Abbey Deitel, “Android Προγραμματισμός” (2η έκδ.), Εκδόσεις Χ. Γκιούρδα, ISBN: 978-960-512-678-0

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Pervasive and Mobile Computing (Elsevier Science)
  • Personal and Ubiquitous Computing (Springer Science)