Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
x
Υπεύθυνος Μαθήματος: Ιωάννης Ξενάκης
Κωδικός Μαθήματος: 7404
Διδακτικές Μονάδες: 3
Μονάδες ECTS: 4
Είδος: Ελεύθερης Επιλογής (ΕΕ)
Εξάμηνο: 09 (Χειμερινό)
Ώρες: 3 ώρες θεωρία

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση των βασικών αρχών που διέπουν την γραφιστική σχεδίαση καθώς και των περιορισμών που θέτουν τα πλαίσια σχεδίασης, οι εκάστοτε μέθοδοι αποτύπωσης της πληροφορίας και της παράγωγης ώστε να ενταχθούν λειτουργικά στη σχεδιαστική διεργασία της παραγωγής γραφιστικών προϊόντων και συστημάτων. Στόχος του μαθήματος είναι η ανάπτυξη και εφαρμογή γνωστικών εργαλείων ενταγμένα στο αντικείμενο της γραφιστικής σχεδίασης στο πλαίσιο της κριτικής προσέγγισης των διαδικασιών, των ρόλων και δράσεων, που αφορούν την αναζήτηση του εννοιολογικού πλαισίου και τη λειτουργική συσχέτιση αυτού με την κατάλληλη χρήση των δομικών στοιχείων (υποστρωμάτων, γραμμάτων, σχεδίων, εικόνων, κλπ.) ενταγμένα αρμονικά στη σχεδίαση της απαιτούμενης πληροφορίας έχοντας πάντα ως τελικό στόχο τη βιομηχανική παραγωγή ενός εντύπου. Η σύνδεση της θεωρίας με ασκήσεις για την επίλυση εφαρμοσμένων προβλημάτων έχει ως τελικό στόχο την λειτουργική ενσωμάτωση στην εκπαιδευτική διεργασία αλλά και στην σχεδιαστική πράξη των μεθοδολογικών εννοιολογικών εργαλείων που θα ενισχύσουν τις σχεδιαστικές αποφάσεις για την γραφιστική σχεδίαση αλλά και την ανάπτυξη δεξιοτήτων για την τελική υλοποίηση των ιδεών αυτών σε ρεαλιστικά σχεδιαστικά πλαίσια.

Στο μάθημα αυτό εξετάζονται οι δυναμικές της οργάνωσης του χώρου όπως εφαρμόζονται στο τομέα των Γραφιστικών Εφαρμογών που είναι ο σχεδιασμός εντύπων, βιβλίων, περιοδικών, αφισών και άλλων μέσων οπτικής επικοινωνίας. Εξετάζονται επίσης η τυπογραφία, τα σύμβολα γραφιστικής, οι εικόνες και ο τρόπος με τον οποίον εφαρμόζονται σε διαφορετικά έντυπα. Παράλληλα ερευνάται ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούνται όλες οι παραπάνω εφαρμογές ως μέσο προώθησης κοινωνικών και πολιτικών ιδεών, καθώς και για διαφημιστικούς σκοπούς. Στο μάθημα αυτό δίνεται η δυνατότητα στους σπουδαστές να εξελίξουν τις σχεδιαστικές τους ικανότητες και να τις εφαρμόσουν σε νέες ιδέες.

Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τους σπουδαστές στις βασικές αρχές, τεχνικές και υλικά της Γραφιστικής και να τους δώσει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τις ιδέες, τις ικανότητες και την δημιουργικότητά τους.

Bowers, J. (2012). Introduction to Graphic Design Methodologies and Processes: Understanding Theory and Application (1 edition). Wiley.
Katz, J. (2012). Designing Information: Human Factors and Common Sense in Information Design (1 edition). Hoboken, New Jersey: Wiley.
Bestley, R., & Noble, I. (2017). Visual Research: An Introduction to Research Methods in Graphic Design (1 edition). Bloomsbury Visual Arts.
Lupton, E., & Phillips, J. C. (2015). Graphic Design: The New Basics: Second Edition, Revised and Expanded (2 edition). Princeton Architectural Press.
Cleveland, P. (2010). Style based automated graphic layouts. Design Studies, 31(1), 3–25.