Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
x
Υπεύθυνος Μαθήματος: Ιωάννης Ξενάκης
Κωδικός Μαθήματος: 10302
Διδακτικές Μονάδες: 4
Μονάδες ECTS: 5
Είδος: Υποχρεωτικό Επιλογής Κατεύθυνσης 3 (ΥΕΚ3)
Εξάμηνο: 08 (Εαρινό)
Ώρες: 2 ώρες θεωρία και 2 ώρες εργαστήριο

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στην ανάπτυξη γνώσεων σε αντικείμενα που άπτονται της αισθητικής και της συναισθηματικής επιστήμης στο πλαίσιο της προσέγγισης και ανάλυσης των σημαντικότερων θεωρητικών θεμάτων που αφορούν διεργασίες/δράσεις που απαρτίζουν την συναισθηματική και αισθητική αλληλεπίδραση και συνδιαμορφώνουν τη σχεδιαστική διεργασία.

Το μάθημα στοχεύει να αναπτύξει τις παρακάτω ικανότητες των φοιτητών:

  • να ενισχύσει τη σχεδιαστική σκέψη
  • να συμβάλει στην διεπιστημονική κατάρτιση των σχεδιαστών σε θέματα σχετικά με την αισθητική και την συναισθηματική επιστήμη
  • να δώσει τη δυνατότητα να αναπτυχθούν σχεδιαστικές μέθοδοι που θα ενισχύουν την εννοιολογική σχεδίαση
  • να ενισχύσει την κριτική ικανότητα και τις αποφάσεις που σχετίζονται με την ενσωμάτωση συναισθηματικών/αισθητικών νοημάτων στην σχεδιαστική διεργασία.

Σκοπός του θεωρητικού μέρους του μαθήματος είναι οι φοιτητές να προσεγγίσουν με κριτική ματιά κλασσικά αλλά ουσιώδη ερωτήματα που αφορούν την έννοια και το λειτουργικό ρόλο της αισθητικής και των συναισθημάτων στη σχεδιαστική διεργασία, να κατανοήσουν τις πολύπλευρες διαστάσεις της αισθητικής και συναισθηματικής σχεδίασης.

Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος στοχεύει να ενισχύσει τη σχεδιαστική σκέψη με την ανάπτυξη μεθόδων που θα ενισχύουν αποφάσεις σχετικές με την οπτικοποίηση συναισθηματικών-αισθητικών νοημάτων που θα πρέπει να επικοινωνηθούν μέσα από το υπό σχεδίαση πλαίσιο. Επιπλέον στοχεύει  να αναπτύξει την κριτική ικανότητα και τη δημιουργική σκέψη των φοιτητών, ώστε να μάθουν να εκφράζουν, να αναπαριστούν και να εφαρμόζουν αισθητικά-συναισθηματικά νοήματα στα σχέδιά τους.

Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος θα αναπτυχθούν τα παρακάτω πεδία:

  • Παρουσίαση των σημαντικότερων θεωριών περί συναισθηματικών διεργασιών και αισθητικών θεωρήσεων καθώς και κριτική περιγραφή των φαινόμενα που σχετίζονται με τα βασικά ερωτήματα της αισθητικής.
  • Παρουσίαση των γνωστικών διεργασιών που οδηγούν τόσο τους σχεδιαστές αλλά και τους χρήστες να αποδώσουν συναισθηματική-αισθητική προτίμηση ή αξία στα περιβάλλοντα που αλληλεπιδρούν (αντικείμενα, κοινωνικο-πολιτιστικά πλαίσια, ανθρώπους, κλπ.).
  • Παρουσίαση των πολύπλευρων διαστάσεων της αισθητικής στην σχεδίαση.

Στο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος θα αναπτυχθούν τα παρακάτω πεδία :

  • Εφαρμογή των αισθητικών θεωρήσεων στην σχεδίαση μεθόδων που θα ενισχύουν την εννοιολογική σχεδίαση
  • Ενίσχυση των σχεδιαστικών αποφάσεων σχετικά με την οπτικοποίηση συναισθηματικών-αισθητικών νοημάτων που θα πρέπει να επικοινωνηθούν κατά τη σχεδίαση.

Οι φοιτητές μέσα από την «Αισθητική και Συναισθητική Σχεδίαση» θα είναι σε θέση να:

  • Εκτείνουν σχεδιαστικές αναπαραστάσεις και συναισθηματικά-αισθητικά νοήματα που δεν περιγράφονται από τους παραδοσιακούς κανόνες και ορισμούς περί αισθητικής.
  • Σχεδιάζουν κριτικά σε θέματα σχετικά με τη  αισθητική - συναισθητική σχεδίαση και να υποστηρίζουν θεωρητικά τις σχεδιαστικές τους αποφάσεις.
  • Δημιουργούν δυναμικά μεθοδολογικά εργαλεία που θα τους βοηθούν να συγκεντρώνουν και να ερμηνεύουν στοιχεία από το πλαίσιο σχεδίασης ικανά να οργανώσουν αποφάσεις σχετικά με τις αισθητικές επιλογές.
  • Εξάγουν σχεδιαστικές προδιαγραφές για την αντιμετώπιση των εκάστοτε σχεδιαστικών απαιτήσεων που θα υποστηρίζουν την αισθητική-συναισθηματική αλληλεπίδραση.

Γνώσεις:  Οι φοιτητές αποκτούν τις βασικές γνώσεις σε αντικείμενα που άπτονται της αισθητικής και της συναισθηματικής επιστήμης με στόχο την επίλυση αντίστοιχων σχεδιαστικών προβλημάτων, ενώ διαμορφώνουν τα πρώτα τους βήματα στην κριτική κατανόηση των μεθόδων που διέπουν την σύγχρονη πρακτική.

Δεξιότητες:  Οι φοιτητές αποκτούν βασικές δεξιότητες στο σχεδιασμό και την χρήση μεθοδολογικών εργαλείων  που βοηθούν στην λήψη αισθηματικών σχεδιαστικών αποφάσεων .

Ικανότητες:   Οι φοιτητές, μέσω της συνεργατικής σχεδίασης, εξασκούν ικανότητες που τους επιτρέπουν να διαχειρίζονται τεχνικές και σχέδια εργασίας, όπου απαιτείται καταμερισμός στην ανάληψη ρόλων για την επίλυση προβλημάτων  στο χώρο της  αισθητική-συναισθηματικής σχεδίασης.

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  1. Arnellos, A, & Xenakis, I. (2017). Aesthetic perception: A naturalistic turn. New Ideas in Psychology, 47, 77-79.
  2. Arnheim, R. (1974a). Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye (1st ed.). Berkeley: University of California Press.
  3. Beardsley, M. C. (1970). The Aesthetic Point of View*. Metaphilosophy, 1(1), 39–58.
  4. Berger, D. (2009). Kant’s Aesthetic Theory: The Beautiful and Agreeable. U.K.: Continuum.
  5. Berlyne, D. E. (1971). Aesthetics and psychobiology. New York, USA: Appleton-Century-Crofts.
  6. Carbon, C.-C. (2011). Cognitive mechanisms for explaining dynamics of aesthetic appreciation. I-Perception, 2(7), 708–719.
  7. Carlson, A. (2009). Aesthetics of everyday. In S. Davies, K. M. Higgins, R. Hopkins, R. Stecker, & D. E. Cooper (Eds.), A Companion to Aesthetics (2nd ed., pp. 136–139). Singapore: Wiley-Blackwell.
  8. Cupchik, G. C. (1995). Emotion in aesthetics: Reactive and reflective models. Poetics, 23(1–2), 177–188.
  9. Dewey, J. (1980). Art as Experience. New York, United States: Perigee Books.
  10. Hagman, G. (2005). Aesthetic Experience: Beauty, Creativity, and the Search for the Ideal. New York, United States: Rodopi.
  11. Hassenzahl, M. (2008). Aesthetics in interactive products: Correlates and consequences of beauty. In H. N. J. Schifferstein & P. Hekkert (Eds.), Product Experience (pp. 287–302). San Diego, CA, USA: Elsevier Science.
  12. Hekkert, P., & Leder, H. (2007). Product aesthetics. In H. N. J. Schifferstein & P. Hekkert (Eds.), Product Experience (pp. 259–285). San Diego, United States: Elsevier.
  13. Kant, I. (1914). The Critique of Judgement (2nd ed.; J. H. Bernard, Trans.). London, England: Macmillan and Co.
  14. Kirsch, L. P., Urgesi, C., & Cross, E. S. (2016). Shaping and reshaping the aesthetic brain: Emerging perspectives on the neurobiology of embodied aesthetics. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 62, 56–68. 
  15. Locher, P., Overbeeke, K., & Wensveen, S. A. G. (2010). Aesthetic Interaction: A Framework. Design Issues, 26(2), 70–79.
  16. Norman, D. A. (2004). Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things (1st ed.). New York: Basic Books.
  17. Norman, D. A. (2006). Emotionally centered design. Interactions, 13(3), 53-ff.
  18. Palmer, S. E., Schloss, K. B., & Sammartino, J. (2013). Visual Aesthetics and Human Preference. Annual Review of Psychology, 64(1), 77–107.
  19. Parsons, G., & Carlson, A. (2008). Functional Beauty. New York, USA: Oxford University Press.
  20. Xenakis, I. (2018). Reducing uncertainty in sustainable interpersonal service relationships: The role of aesthetics. Cognitive Processing, 19(2), 215–229.
  21. Xenakis, I., & Arnellos, A. (2013). The relation between interaction aesthetics and affordances. Design Studies, 34(1), 57–73.
  22. Xenakis I and Arnellos A (2014) Aesthetic perception and its minimal content: a naturalistic perspective. Front. Psychol. 5:1038.
  23. Xenakis, I., & Arnellos, A. (2015). Aesthetics as an Emotional Activity That Facilitates Sense-Making: Towards an Enactive Approach to Aesthetic Experience. In A. Scarinzi (Ed.), Aesthetics and the Embodied Mind: Beyond Art Theory and the Cartesian Mind-Body Dichotomy (pp. 245–259).
  24. Xenakis, I., Arnellos, A., & Darzentas, J. (2012). The functional role of emotions in aesthetic judgment. New Ideas in Psychology, 30(2), 212–226.