Ο ρυθμός ανάπτυξης της τεχνολογίας δίνει ώθηση σε πληθώρα εφαρμογών σε διάφορα επιστημονικά πεδία, οδηγώντας αντίστοιχα σε νέες σημαντικές ανακαλύψεις: η ιατρική, η φυσική, τα μαθηματικά, η βιολογία, η μηχανική και πολλά άλλα πεδία του λεγόμενου S.T.E.M. (Science, Technology, Engineering, Mathematics) έχουν γίνει αποδέκτες των θετικών επιδράσεων της πληροφορικής επανάστασης. Λιγότερο διαδομένες αλλά εξίσου εντυπωσιακές είναι οι τεχνολογικές εφαρμογές στον πολιτισμό και ειδικότερα στην πολιτιστική κληρονομιά. Οι δυνατότητες που μας προσφέρει η πληροφορική και η τεχνολογία έχουν αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον ‘χώρο’, βοηθήσει στην κατανόηση του παρελθόντος, προωθήσει τη διάδοση των αξιών του πολιτισμού, εξελίξει την πολιτιστική εκπαίδευση και τελικά οδηγήσει σε νέες μεθόδους καταγραφής, προστασίας και προώθησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Παράλληλα όμως η τεχνολογία και η εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία είχε ως αποτέλεσμα και τη γρήγορη ανάπτυξη ‘κακών’ εφαρμογών που είτε δεν είναι φιλικές προς τον χρήστη (με αποτέλεσμα να καταλήγουν στη λήθη) είτε δεν έχουν ακρίβεια στην πληροφορία (με αποτέλεσμα να δίνουν λανθασμένα αποτελέσματα). Ο Ψηφιακός Πολιτισμός είναι ένα θεματικό πεδίο που γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη και παράλληλα έντονη επαγγελματική απορρόφηση στην Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική. Ποιο είναι όμως το βασικό στοιχείο που θα κρίνει την επιτυχία μιας ψηφιακής εφαρμογής πολιτισμού;
Στo μάθημα Ψηφιακός Πολιτισμός αναλύονται οι βασικές έννοιες (πολιτισμός, πολιτιστική κληρονομιά, ψηφιοποίηση, τεχνολογία κτλ), τεκμηριώνεται η ανάγκη ψηφιοποίησης του πολιτισμού μας, εξετάζονται οι παράγοντες που επηρεάζουν το αποτέλεσμα μιας ψηφιακής εφαρμογής πολιτισμού, αναλύονται παραδείγματα ‘καλών πρακτικών’ και παρουσιάζεται η μεθοδολογία σχεδιασμού εφαρμογών πολιτισμού με χρήση τεχνολογίας. Οι φοιτητές μέσα από μια σειρά workshop (κατά τη διάρκεια του μαθήματος) και μια σειρά Ασκήσεων (εκτός μαθήματος), κατανοούν θεωρητικά και πρακτικά το πολύπλοκο θέμα του Ψηφιακού Πολιτισμού και αντιλαμβάνονται τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες στο πεδίο αυτό.
Η Ελλάδα είναι μία από τις πλουσιότερες σε ιστορία και πολιτισμό χώρες του κόσμου, έχοντας ασκήσει επιρροή για χιλιάδες χρόνια στην ιστορία και την εξέλιξη δεκάδων άλλων πολιτισμών. Αυτό το πολιτιστικό μας αποτύπωμα έχει συμβάλει στην ανάπτυξη μιας συλλογικής συνείδησης που με τη βοήθεια της τεχνολογίας μπορεί να αποτυπωθεί, επεξεργαστεί και να προβληθεί με επιστημονικό και κατανοητό τρόπο όχι μόνο εντός των συνόρων μας, αλλά παγκοσμίως. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους φοιτητές να εκμεταλλευτούν μαθησιακά αυτόν τον πλούτο που προσφέρεται άπλετα στην Ελλάδα. Κατά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν μάθει: 1. Να τεκμηριώσουν την πληροφορία (ψηφιακή ή/και αναλογική) 2. Να αξιολογούν την ακρίβεια της ψηφιακής πληροφορίας. 3. Να προτείνουν τεχνικές ψηφιοποίησης και αποθήκευσης πολιτιστικών πόρων. 4. Τη μεθοδολογία σχεδιασμού εφαρμογών ψηφιακού πολιτισμού (επιλογή μεθοδολογίας και προσέγγισης). 5. Να αξιολογούν υπάρχουσες εφαρμογές ψηφιακού πολιτισμού ως προς την ακρίβειά τους, την ευχρηστία τους και την επίδρασή τους. 6. Τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες στο επιστημονικό αυτό πεδίο.
- Εγχειρίδια του μαθήματος: 1. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΉ ΑΝΑΠΑΡΆΣΤΑΣΗ Παπαγεωργίου Δημήτρης, Μυριβήλη Ελένη, Μπουμπάρης Νίκος,2. DIGITAL HERITAGE. PROGRESS IN CULTURAL HERITAGE, 2016 [Τόμος 1],3. DIGITAL HERITAGE. PROGRESS IN CULTURAL HERITAGE, 2016 [Τόμος 2]
- Συμπληρωματική βιβλιογραφία: 1. ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ - ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ: ΑΡΧΕΣ, ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΣΗΣ,2. ΕΙΚΟΝΙΚΟΙ ΚΟΣΜΟΙ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΒΟΣΙΝΑΚΗΣ ,3. ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ. ΕΝΑΣ ΠΛΗΡΗΣ ΟΔΗΓΟΣ SHARON MACDONALD,1. MIXED REALITY AND GAMIFICATΙN FOR CULTURAL HERITAGE,5. ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΊΑ John Fiske,6. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Μπαντιμαρούδης Φιλήμων,7. ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΤΟΝ 21Ο ΑΙΩΝΑ,8. Η ΜΝΗΜΗ ΑΦΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΗ,9. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ Ιουλία Στεφάνου, Ιωσήφ Στεφάνου