Γλώσσα:
Language:
 GR    EN

Παραστατική Κινηματογραφία

Τίτλος Μαθήματος: Παραστατική Κινηματογραφία (Animation)
Κωδικός Μαθήματος: 8204 (γενήτ. 8200)
Εξάμηνο: 08
Τύπος μαθήματος: ΕΕ
Αριθμός πιστωτικών μονάδων (ECTS): 4
Αριθμός διδακτικών μονάδων: 4
Ώρες θεωρίας/εργαστηρίων: 3/
Όνομα διδάσκοντος/διδασκόντων:
Περιεχόμενο μαθήματος:
Θεματικές ενότητες 1. “Διαβάζοντας” τα κινούμενα σχέδια Αναπτύσσονται οι βασικές αρχές οπτικοακουστικού εγγραμματισμού, οι οποίες ισχύουν για όλες τις μορφές θέασης οπτικοακουστικών μέσων και στη συνέχεια εξειδικεύονται κανόνες και κώδικες ανάγνωσης των ταινιών κινουμένων σχεδίων, οι οποίοι προέρχονται από διαχρονική διερεύνηση του corpus των ταινιών κινουμένων σχεδίων από το 1892 έως σήμερα (μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες). 2. Ένα χρονικό της εξέλιξης των κινουμένων σχεδίων στην Ελλάδα και διεθνώς Από το 1892 ως σήμερα, η εξέλιξη των κινουμένων σχεδίων εντάσσεται στην ιστορία των τεχνικών παραγωγής, την τεχνολογική εξέλιξη και τις διαφορετικές μορφές πρόσβασης στο έργο που έχει ο θεατής ανάλογα με τα συστήματα διανομής και τα δίκτυα προβολής οπτικοακουστικών έργων. Στην Ελλάδα, η πρώτη παραγωγή ταινίας μικρού μήκους χρονολογείται από το 1945, όμως οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν από τον Σταμάτη Πολενάκη στην ταινία Ο Ντούτσε αφηγείται είχαν ήδη μια μεγάλη πορεία ωρίμανσης στην Ευρώπη και στην Αμερική. 3. Τεχνική και αισθητική των κινουμένων σχεδίων Τα κινούμενα σχέδια ξεκίνησαν ως προέκταση εικονογραφικών τεχνικών και εντάχθηκαν σε θεατρικά προγράμματα παντομίμας, με συνέπεια να φέρουν έντονα στην εξέλιξή τους τη συσχέτιση των χρησιμοποιούμενων τεχνικών με τα εκάστοτε αισθητικά αποτελέσματα. Στην ενότητα αυτή γίνεται μια προσπάθεια καταγραφής της εξέλιξης των τεχνικών της παραστατικής κινηματογραφίας, κατανοώντας ταυτόχρονα την επίδρασή τους στην αισθητική αναζήτηση των δημιουργών στην Ευρώπη και την Αμερική. 4. Φαντασία, έκφραση και ρεαλισμός Ο κόσμος των κινουμένων σχεδίων είναι κατεξοχήν απαλλαγμένος από τις συνθήκες βαρύτητας που ισχύουν στην πραγματικότητα και επιτρέπει τη δημιουργία φανταστικών εικόνων με κάθε ελευθερία στη σχεδίασή τους. Παραδόξως όμως, η αναμέτρηση με την πραγματικότητα αποτυπώνεται σε κανόνες ρεαλιστικής απεικόνισης των εικονικών κόσμων, τομέας που ανέδειξαν τα στούντιο Ντίσνεϋ και κατέστη συνώνυμος των αφηγηματικών κινούμενων σχεδίων για παιδιά, τα οποία χαρακτηρίζονται πλέον ως κλασικά κινούμενα σχέδια. Οι αρχές απόδοσης της κίνησης κατά Ντίσνεϋ περιγράφονται στην ενότητα αυτή. 5. Σχεδιαστικά σκηνοθετικά κείμενα: σενάριο και εικονογραφημένο σενάριο Σχεδιάζοντας την σκηνοθετική προσέγγιση για την υλοποίηση αφηγηματικών ταινιών παραστατικής κινηματογραφίας, τα πρώτα σχεδιαστικά κείμενα περιλαμβάνουν το σενάριο και το εικονογραφημένο σενάριο, τα οποία περιγράφουν λεπτομερώς τη δράση και τους διαλόγους της ταινίας, σε μια ακολουθία σκηνών και πλάνων που αφηγούνται μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος. Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται το πρότυπο εικονογραφημένο σενάριο για σειρές κινουμένων σχεδίων, το οποίο περιέχει όλη την πληροφορία που απαιτείται για ένα επικοινωνιακό κείμενο που μεταφέρει το σκηνοθετικό σχέδιο σε όλους τους συντελεστές της ταινίας. 6. Σχεδίαση χαρακτήρων και σκηνικών: βίβλος κινουμένων σχεδίων Μεγάλο ρόλο στην αλληθοφάνεια της αφήγησης παίζει η απόδοση του πρωταγωνιστικού και των δευτερευόντων χαρακτήρων μιας ταινίας. Η σχεδίαση χαρακτήρων κινουμένων σχεδίων έχει λογοτεχνική και εικαστική διάσταση και προσδίδει δυναμική στην πλοκή της ιστορίας, του μύθου της ταινίας. Σε συνδυασμό με τη σχεδίαση των σκηνικών, τα οποία υποστηρίζουν την αφήγηση και ενισχύουν την ατμόσφαιρα της ταινίας, αποτελούν τα απαραίτητα στοιχεία, μαζί με το σενάριο και το εικονογραφημένο σενάριο, για τη δημιουργία μιας βίβλου παραγωγής που αποτυπώνει πλήρως το σκηνοθετικό σχέδιο. 7. Η διαδικασία παραγωγής Αναφέρονται επιγραμματικά τα στάδια παραγωγής για την υλοποίηση μιας ταινίας κινουμένων σχεδίων, από τη σχεδίαση και την προ-παραγωγή, ως την παραγωγή και την μετά-παραγωγή. Εστιάζουμε κυρίως στην παραγωγή ταινιών με βάση την τεχνική της φωτογράφησης εικόνα-εικόνα και χαρακτήρες που υλοποιούνται με κούκλες, μαριονέτες, αντικείμενα, πλάσιμο πλαστελίνης, κλπ. 8. Ψηφιακές τεχνικές παραγωγής Με την εισαγωγή των ηλεκτρονικών υπολογιστών στην παραγωγή οπτικοακουστικών έργων εκτοπίστηκε σταδιακά η κινηματογραφική τεχνολογία που είχε αναπτυχθεί για το φωτογραφικό υπόστρωμα. Η ψηφιακή τεχνολογία επιτρέπει ταχύτερες διαδικασίες παραγωγής με μικρότερες ομάδες υλοποίησης του έργου. Στην ενότητα αυτή αναφέρουμε ψηφιακές τεχνικές που συνδυάζονται με τις παλαιότερες τεχνικές υλοποίησης κινουμένων σχεδίων και προσδίδουν μια νέα αίγλη σ'αυτές. Εξαιρούνται οι τεχνικές 3D Animation που αποτελούν αντικείμενο του μαθήματος της πληροφορικής κινηματογραφίας. 9. Ερευνητικά θέματα παραστατικής κινηματογραφίας Παρότι οι πρώτες συσκευές κινούμενων εικόνων χρονολογούνται από τις αρχές του 19ου αιώνα και η πρώτη δημόσια προβολή από το 1892, δηλαδή στα τέλη του 19ου αιώνα, υπάρχουν ακόμα πολλά ζητήματα που απαιτούν συστηματική έρευνα για την κατανόησή τους, συμπεριλαμβανομένου και του ορισμού των κινουμένων σχεδίων, ή καλύτερα του Animation. Αυτή η ενότητα συνοψίζει την έρευνα που γίνεται στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάυων του Πανεπιστημίου Αιγαίου και τη συσχετίζει με αντίστοιχες έρευνες στην Ελλάδα και διεθνώς.
Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση των βασικών γνώσεων απόδοσης της κίνησης με παραστατικά μέσα (σχέδιο, γλυπτική με πλαστελίνη, καταγραφή μαριονετών, κλπ), καθώς και η κατανόηση των εννοιών του ρυθμού και των τεχνικών απόδοσής του για κινηματογραφικούς σκοπούς σύμφωνα με τους παραδοσιακούς κανόνες των κινηματογραφικών στούντιο παραστατικής κινηματογραφίας. Τα εργαστήρια εφαρμογής των ανωτέρω εννοιών και τεχνικών είναι υποχρεωτικά. Στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση των βασικών γνώσεων απόδοσης της κίνησης με παραστατικά μέσα (σχέδιο, γλυπτική με πλαστελίνη, καταγραφή μαριονετών, κλπ), καθώς και η κατανόηση των εννοιών του ρυθμού και των τεχνικών απόδοσής του για κινηματογραφικούς σκοπούς σύμφωνα με τους παραδοσιακούς κανόνες των κινηματογραφικών στούντιο παραστατικής κινηματογραφίας. Τα εργαστήρια εφαρμογής των ανωτέρω εννοιών και τεχνικών είναι υποχρεωτικά.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Εγχειρίδια του μαθήματος: - Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: α) Εγχειρίδια του μαθήματος (έως 3 συγγράμματα): 1. Ελένη Μούρη, Frame by frame - (Nexus Publications) 2. Τόνι Ουάιτ, Το κινούμενο σκίτσο. Όλα τα μυστικά για την τεχνική του κινούμενου σκίτσου, 2η έκδοση - (Εκδόσεις Ντουντούμη) 3. Γιάννης Βασιλειάδης, Animation. Ιστορία και αισθητική του κινουμένου σχεδίου - (Εκδόσεις Αιγόκερως) β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία (έως 10 συγγράμματα): 1. Cracking Animation / The Aardman Book of 3-D Animation, Peter Lord, Brian Sibley 2. The Complete Animation Course - The Principles, Practice and Techniques of Successful Animation, Chris Patmore 3. Timing for Animation, John Lasseter (Foreword), Harold Whitaker, John Halas 4. Acting for Animators: A Complete Guide to Performance Animation, Ed Hooks 5. The Animation Book, Kit Laybourne 6. The Animators Workbook, Tony White 7. The Animators Survival Kit: A Working Manual of Methods, Principles and Formulas for Computer, Stop-motion, Games and Classical Animators, Richard Williams 8. Cartoon Animation (Collectors Series) Preston Blair 9. Understanding Animation, Paul Wells 10. Animation: From Script to Screen, Shamus Culhane - Συναφή επιστημονικά περιοδικά: 1. animation: an interdisciplinary journal at http://journals.sagepub.com/home/anm. 2. Animation Studies is the Society for Animation Studies’ peer-reviewed online journal. 3. Animation Journal at http://www.animationjournal.com (After 25 years, Animation Journal will publish its last issue in 2017. It will be possible to purchase back issues, but no additional essays will be accepted for publication).
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
Η θεωρία διεξάγεται υπό τύπον διαλέξεων ενώ το εργαστήριο περιλαμβάνει πρακτική στη σχεδίαση εικονογραφημένου σεναρίου και στην υλοποίηση ταινιών μικρού μήκους με τεχνικές παραστατικής κινηματογραφίας. Οπτικοακουστικές προβολές διεξάγονται και στα θεωρητικά και στα εργαστηριακά μαθήματα όταν το γνωστικό αντικείμενο το επιβάλλει. Το μάθημα εξετάζεται τόσο στο θεωρητικό όσο και στο εργαστηριακό του μέρος. Ο τελικός βαθμός του φοιτητή συντίθεται από το βαθμό της γραπτής τελικής εξέτασης (20%), την αξιολόγηση σχεδιαστικού κειμένου και εργασιών (20%) και την υλοποίηση ταινίας (60%), η οποία εξετάζεται προφορικά σε δημόσια παρουσίαση. Όλες οι σχετικές πληροφορίες αναρτώνται στην ιστοσελίδα του μαθήματος. Ενδεικτικές εργασίες για τον συνεχή έλεγχο στην τάξη: 1. flipbook Χρησιμοποιώντας τις οδηγίες από το κείμενο που βρίσκεται στην περιοχή Έγγραφα->character_development_flipbook του eclass, δημιουργείστε το δικό σας flip book με ελεύθερη θεματολογία. 2. Σχεδίαση χαρακτήρα με πλαστελίνη Χρησιμοποιώντας τεχνικές σχεδίασης χαρακτήρα με προσωπικότητα (Δείτε στα έγγραφα το αρχείο character_development_flipbook και στους συνδέσμους το stop_motion_studio link για χρήσιμες οδηγίες), υλοποιείστε με πλαστελίνη έναν χαρακτήρα και δείξτε τη συμπεριφορά του σε ένα συγκεκριμένο πλάνο με τρόπο που να αφηγείστε μια μικρή ιστορία. 3. Βηματισμός Αντιγράψτε τα σκίτσα κλειδιά του βηματισμού από το διδακτικό εγχειρίδιο ή άλλα βοηθήματα σε σκίτσο δικού σας ήρωα. Τοποθετείστε πίσω από τον ήρωα ένα σκηνικό και υλοποιείστε μια σκηνή περιπάτου του ήρωά σας μπροστά από το σκηνικό. 4. Βίβλος κινουμένων σχεδίων Δημιουργείστε ένα σχεδιαστικό κείμενο που θα περιγράφει την ταινία ελεύθερης θεματολογίας που θα υλοποιήσετε. Τα περιεχόμενα του σχεδιαστικού κειμένου θα περιλαμβάνουν: τίτλο ταινίας, θέμα, περίληψη, περιγραφή χαρακτήρων, σενάριο, εικονογραφημένο σενάριο, σκίτσα χαρακτήρων, σκίτσα χαρακτηριστικών αντικειμένων (αυτό προαιρετικά), περιγραφή και οπτική απεικόνιση σκηνικών. Σενάριο και εικονογραφημένο σενάριο πρέπει να ακολουθούν το πρότυπο για σειρές κινουμένων σχεδίων που έχετε διδαχθεί. 5. Τελική ταινία Υλοποιείστε με τεχνική και θέμα της επιλογής σας μια μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων διάρκειας περίπου ενός λεπτού.
Γλώσσα διδασκαλίας:
Ελληνικά (Αγγλικά όταν εγγράφονται φοιτητές ERASMUS)
Τρόπος παράδοσης μαθήματος (με φυσική παρουσία, εξ αποστάσεως):
Πρόσωπο με Πρόσωπο/Φυσική παρουσία



  -  Αρχική   -  Επικοινωνία